Sponsors

Algemene informatie

Welkom bij BSM-Voetbal!

Wij zijn als Jeugdcommissie uiteraard heel blij dat je binnen BSM de rol van Jeugdleider/Trainer op je wilt nemen. Om je wegwijs te maken binnen onze mooie vereniging hebben wij dit document opgesteld waarin je informatie vindt over het reilen en zeilen binnen BSM. Mocht je naar aanleiding van dit document vragen hebben, schroom dan niet om contact met de Jeugdcommissie op te nemen via jeugdbestuurbsm@gmail.com, of om iemand van de Jeugdcommissie persoonlijk te benaderen.

 

Hoe is het jeugdvoetbal binnen BSM georganiseerd?

De afgelopen jaren heeft binnen BSM een groep enthousiaste vrijwilligers de Jeugdcommissie versterkt. Deze commissie bestaat uit  vrijwilligers (voor leden zie www.svbsm.nl), die hun steentje willen bijdragen aan het mogelijk maken van het jeugdvoetbal binnen BSM. De Jeugdcommissie houdt zich onder andere bezig met het indelen van teams, het maken van trainingsschema’s, het aansturen van de Technisch Jeugdcoördinator, het beheer van materialen en het organiseren van toernooien en overige activiteiten. De voorzitter van de Jeugdcommissie is tevens lid van het Voetbalbestuur van BSM.

De Algemeen Coördinator Jeugdvoetbal zorgt vanuit de Jeugdcommissie voor de communicatie richting de teams. Dit kan direct richting trainers/ leiders en ouders, maar er zijn ook coördinatoren per leeftijdscategorie die hier een rol in spelen voor het geval het team-overschrijdende zaken betreft. Een actueel overzicht van de coördinatoren staat vermeld op de website. Geef ajb je telefoonnummer en e-mailadres door aan de Algemeen Coördinator (coordinatorjeugd.voetbal@svbsm.nl), zodat je toegevoegd kan worden aan de BSM Leiders/ Trainers WhatsApp-groep en er relevante info per e-mail of BSM Club app (https://www.svbsm.nl/967/bsm-clubapp/) gedeeld kan worden.

De Technisch Jeugdcoördinator - in de persoon van Stefan de Krijger - is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van het voetbaltechnische beleid voor Jeugdvoetbal binnen BSM. Je zult hem regelmatig op het trainingsveld, of langs de lijn tegenkomen. Hij is beschikbaar om te ondersteunen bij het voorbereiden van trainingen en organiseert een aantal keer per jaar bijeenkomsten om het beleid toe te lichten en het niveau van trainingen op een hoger plan te krijgen.

Wat is handig om te weten als (beginnend) leider/ trainer?

Het streven van de Jeugdcommissie is om jaarlijks voor aanvang van de zomervakantie de teamindeling, inclusief de bezetting van leiders/ trainers en het trainingsschema zo veel mogelijk compleet te hebben. Via de Algemeen Coördinator ontvang je voorafgaand aan het nieuwe seizoen de namenlijst inclusief contactgegevens. Het meest praktisch is om een WhatsApp-groep met de ouders/ spelers van jouw team aan te maken om iedereen te informeren en hen tevens te wijzen op de BSM Club app. Het wedstrijdprogramma van je team vind je terug in de BSM Club app en op de website van BSM (www.svbsm.nl). Tevens vind je hier alle informatie die het voetbal en onze club aangaan, zoals contactgegevens, afgelastingen en bijvoorbeeld een link met ‘lid worden’.

Voor alle jaarlagen is een sleutel van het materiaalhok beschikbaar. Deze sleutel past tevens op de hoofddeur naar de kleedkamers en de deur van het wedstrijdsecretariaat. In het materiaalhok tref je de locker aan die aan jouw team is toebedeeld. Deze locker is afgesloten met een hangslotje waarvan jij de sleutel/ code krijgt. Als je de locker opent tref je daar hesjes aan voor de training en een sleutel voor de trainingsballen. In deze ruimte kun je ook alles vinden om je training uit te zetten. Alles wat er met de training gebruikt wordt zoals doeltjes en pionnen dient na de training weer op dezelfde plek terug geplaatst te worden. Overgooiers kunnen aan de waslijnen in het materiaalhok opgehangen worden indien deze nat zijn. We verzoeken je om deze ruimtes netjes te houden en af te sluiten.

Op de wedstrijddagen is er in principe bezetting op het wedstrijdsecretariaat. Indien er weinig wedstrijden zijn kan het voorkomen dat je als team benaderd wordt om zelf de kleedkamers en andere zaken rondom je wedstrijd te organiseren. Schroom niet om hulp te vragen bij de ouders/ verzorgers van de kinderen in je team. Zorg ervoor dat alles weer netjes op zijn plek terugkomt en dat naderhand alles wordt afgesloten.

De wedstrijdkleding (shirt, broek, sokken) wordt vanuit BSM geregeld, zie ook kledingreglement in de bijlage. De kleding moet worden gewassen door (de ouders van) de spelers. Als tip kun je bij de jongens/meisjes t/m onder 12 per wedstrijd een andere aanvoerder aanwijzen die dan ook de shirtjes mee neemt en een wedstrijdverslag schrijft voor de site van BSM. Tevens ontvangt iedere leider/ trainer een BSM-trainingspak en krijgt ieder team een aantal ballen in bruikleen om te gebruiken tijdens de warming-up. Deze kan je als leider gedurende het seizoen bij je houden.

 

Waar kunnen wij jou bij helpen?

De Jeugdcommissie en Technisch Jeugdcoördinator kunnen indien nodig ondersteunen bij de volgende zaken:

  • Het voorbereiden van trainingen; mocht je ondersteuning wensen bij het voorbereiden van trainingen dan kan je contact op nemen met de Technisch Jeugdcoördinator. Daarnaast kan je gebruik maken van de KNVB Rinus-app, waarin diverse trainingsvormen voor verschillende leeftijdscategorieën zijn terug te vinden. Verder wordt een aantal keer per jaar een train-de-trainer-avond georganiseerd waarbij je inzicht krijgt in de wijze waarop andere trainers hun trainingen organiseren. Tevens krijg je tips om mee te nemen voor het coachen van de spelers(-ters)
  • Het verplaatsen van wedstrijden; neem eerst zelf (tijdig) contact op met de leider van de tegenstander indien je een wedstrijd wilt verplaatsen naar een andere datum. Gelieve de nieuw overeengekomen speeldatum en tijd daarna af te stemmen met het wedstrijdsecretariaat (i.v.m. beschikbaarheid velden) via voetbal@svbsm.nl indien dit een thuiswedstrijd betreft. Vervolgens zal het wedstrijdsecretariaat de KNVB informeren over de gewijzigde speeldatum. Voor een uitwedstrijd dient het wedstrijdsecretariaat van de tegenstander, via de tegenstander, benaderd te worden
  • Het wijzigen van de aanvangstijd van een wedstrijd; dit dient in overleg gedaan te worden met de veld- en kleedkamer indeler (Frank Weijers tel: 06-28940848/ voetbal@svbsm.nl). Minimaal twee weken van te voren aangeven svp.
  • Aanvullen van teams met spelers uit andere teams; Als je incidenteel spelers tekort komt voor een wedstrijd regel dan met andere leiders binnen BSM of zij jou kunnen helpen. In de BSM Club app kun je alle teams zien en kun je ook de wedstrijdtijden bekijken. Daar zie je snel genoeg bij wie je hulp kunt vragen. Kom je er niet uit dan schakel je de coördinator van jouw leeftijdscategorie in (zie website). Bij structurele problemen met de beschikbaarheid van spelers kan je contact opnemen met de Jeugdcommissie en gaan we gezamenlijk op zoek naar oplossing
  • Deelname aan toernooien; tijdens de winterstop wordt standaard door de Jeugdcommissie voor alle teams het kersttoernooi (zaal) en het ouder/ kind-oliebollentoernooi (veld) georganiseerd. Daarnaast kunnen teams gedurende en na het seizoen deelnemen aan toernooien.
  • Bardienst; per team zijn de leiders (max. twee personen) vrijgesteld van bardienst.
  • Huldigingen; Jaarlijks zet de Jeugdcommissie alle kampioenen in het zonnetje. Tevens kunnen teams die kampioen zijn geworden zich bij de Jeugdcommissie aanmelden voor de gemeentelijke huldiging in Openluchttheater Caprera te Bloemendaal.
  • Wedstrijden op trainingsdagen kunnen voorkomen, zowel vriendschappelijk als competitie. In dat geval gaan deze wedstrijden voor op de training en wijk je uit naar het trainingsveld of als deze vol is naar veld 2. Houd het wedstrijdschema dus goed in de gaten, in principe zal dit ook in de Leiders/ Trainers-app komen te staan.

 

Wat vragen wij aan de trainers/ leiders om zelf te regelen?

Uiteraard is de Jeugdcommissie te allen tijde bereid om te ondersteunen, maar we verwachten dat trainers/ leiders de volgende zaken zelf regelen:

  • Het materiaal voor trainingen klaarzetten en het verzorgen van trainingen; De Jeugdcommissie ziet graag dat trainingen worden verzorgd volgens de BSM-doelstellingen, zodat bij een overgang naar een volgende leeftijdscategorie geen grote veranderingen optreden voor de spelers. Voor ondersteuning/ uitleg kan je contact opnemen met de Technisch Jeugdcoördinator.
    Voorafgaand en na afloop van de training dien je zelf de oefeningen uit te zetten en na de training weer terug te plaatsen, tenzij er in overleg met de volgende trainer is afgesproken dat het kan blijven staan
  • Het bijwonen van train-de-trainer-avonden; om een standaard trainingsmethode in alle teams te brengen organiseren wij binnen BSM een aantal keer per seizoen een train-de-trainer avond. Wij willen graag dat de trainers/leiders daarbij aanwezig zijn. Hierbij geeft een leider/trainer van een team een korte demo over de trainingswijze aan de andere aanwezigen. Het is ook een leuke mogelijkheid om met andere trainers van gedachten te wisselen
  • Het bijwonen van een scheidsrechtersavond; BSM organiseert één à twee keer per jaar een scheidsrechteravond voor leiders en ouders die (af en toe) wedstrijden fluiten. Hierin wordt een aantal belangrijke zaken/tips besproken. Er volgt geen examen….dus geen vrees
  • Spelregelbewijs; voor spelers van 17 jaar en ouder geldt dat zij moeten beschikken over het spelregelbewijs. De KNVB heeft daarom Voetbalmasterz.nl in het leven geroepen. Een site die junioren op een speelse, maar vooral ook op een duidelijke manier voorbereidt op het kunnen behalen van het spelregelbewijs. We verzoeken leiders om binnen hun team te stimuleren dat het spelregelbewijs tijdig wordt behaald.
  • Het regelen van invallers en het maken van opstellingen; Bij afmeldingen dien je in eerste instantie zelf voor vervanging te verzorgen. Dit kun je doen door te kijken welk team jou van dienst kan zijn. Ook kun je via de leiders-app een beroep doen op je collega-leiders. Bij de opstelling is het uitgangspunt dat elke speler evenveel speeltijd krijgt. Voetbal is een teamsport waarbij binnen BSM het plezier voorop staat
  • Het uitzetten van het speelveld bij thuiswedstrijden; dit bestaat uit de goals plaatsen en eventueel het veld aanpassen met hoedjes. Een overzicht van de indeling per leeftijdscategorie zie je in de bijlage. Graag na de wedstrijd alles weer opruimen, tenzij er na jullie op eenzelfde veld gespeeld wordt
  • Het regelen van een scheidsrechter; je regelt zelf een scheidsrechter voor een thuiswedstrijd. Bij hoge uitzondering kan je een verzoek bij de Jeugdcommissie neerleggen om iemand uit de scheidsrechterspoule vragen. Scheidsrechterfluit, wedstrijdbal en horloge kun je bij het wedstrijdsecretariaat ophalen.
  • Het verplaatsen van wedstrijden; neem eerst zelf (tijdig) contact op met de leider van de tegenstander indien je een wedstrijd wilt verplaatsen. Gelieve de nieuw overeengekomen speeldatum en tijd daarna af te stemmen met het wedstrijdsecretariaat (i.v.m. beschikbaarheid velden) via voetbal@svbsm.nl indien dit een thuiswedstrijd betreft. Vervolgens zal het wedstrijdsecretariaat de KNVB informeren over de gewijzigde speeldatum.
  • Communicatie; het meest praktisch is om via een WhatsApp-groep met de (ouders van) spelers te communiceren over aanvangstijden, afmeldingen, afgelastingen etc.
  • Het invullen van de wedstrijdzaken app; het mobiele digitale wedstrijdformulier kan worden gedownload via https://www.sportlink.nl/ledenadministratie/wedstrijdzaken/. In de bijlage is een uitgebreide instructie opgenomen.         

Wij wensen je heel veel plezier bij BSM en succes met het te leiden team!!

De Jeugdcommissie

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!